Loading

Wednesday, July 1, 2015

تناقض گوييهاي خامنه اي يك هفته قبل از ضرب‌الاجل اتمی نشان از چه دارد؟

حرفهای سه‌شنبه خامنه‌ای در مورد مذاکرات اتمی، يعني فقط يك هفته قبل از ضرب‌الاجل به صحنه آمده وتصمیم نهایی رژیم ایران به نظر او بستگی دارد. راستي چرا حرفهای خامنه‌ای یک هفته مانده به ضرب‌الاجل چنین واکنش دوگانه‌یی را در درون خود رژیم برانگیخته؟
واقعاً خامنه‌ای در اظهاراتش راه را بر توافق بسته است؟ پس اين دوگانگي چيست؟ دررابطه با تحريمها مي گويد:تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی… باید فوراً در هنگام امضای موافقتنامه لغو شود». بعد اضافه می‌کند: «البته لغو تحریم یک مراحل اجرایی دارد ما این را قبول داریم. بخشی از این در مقابل بخشی از آن، بخش دیگری از این در مقابل بخش دیگری از آن». تناقض لغو فوري اول جمله و بعد اين حرف را زدن درچيست يعني خودش مرز سرخ را رد كرده است  در مورد بازرسیها گفته است: «بازرسیهای غیرمتعارف» و «پرس و جو از شخصیتها» را «به هیچ‌وجه قبول ندارم» و «بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم اين حرف با مباني 5+1 متناقض است ولي در چند جمله ديگر به شكل آخوندي مي گويد «ما عقیده نداریم که در یک مذاکره هیچ هزینه‌ای نباید داد هیچ عقب گردی نسبت به بخشی از موضوعات نباید کرد».
همزمان در يك اقدام موازي در تصويب طرح«الزام دولت به صیانت از حقوق هسته‌یی»  در مجلس دردوم تيردست زد كه پاسدار لاريجاني صحنه گردان آن بود  به‌رأی گذاشته و به‌تصویب رسید. قبل از رأی‌گیری لاريجاني در جلسه غيرعلني به باندهاي طرفدارخامنه اي گفته بودكه  باید به این طرح كه خواست خامنه‌ای است راي بدهند. در این مصوبه درمورد بازرسي نوشته است: «مصوبه شورای عالی امنیت در این مورد باید اجرا شود». گرچه در این طرح مشخص نشده است که این مصوبه چیست، اما روشن است که می‌تواند مرز سرخ «ممنوعیت بازرسی اماکن نظامی» را لغو یا تأیید کند. و به اين ترتيب خامنه اي يكي به نعل و يكي به میخ می‌زند. از یک طرف تیم مذاکره‌کننده را مورد تأیید و تشویق و تقدیر قرار می‌دهد، از یک طرف مرز سرخ می‌کشد و از طرف دیگر برای آن راه خروج باز می‌کند.

No comments:

Post a Comment